De accu van elektrische auto’s: alle ins en outs

Tegenwoordig zien we steeds meer elektrische auto’s op de weg. De accu voor deze voertuigen is het belangrijkste en duurste onderdeel. Over dit onderdeel bestaan dan ook de meeste vragen: hoever kom ik op een lading, hoe lang gaat het accupakket mee en hoe zit het met de actieradius in de winter? Maar ook: wordt de accu van een elektrische auto gerecycled? Reden genoeg om dieper in dit onderwerp te duiken.

Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je up-to-date
Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je up-to-date
In een elektrische auto is de batterij het belangrijkste en duurste onderdeel. De meeste EV’s zijn voorzien van een lithium-ion accu. Deze hebben een hoge energiedichtheid en lange levensduur.

De elektrische batterijen functioneren het beste bij 20 tot 25 graden. Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s voorizen van een geconditioneerd accupakket, wat een positief effect heeft op de actieradius.

De meeste autofabrikanten geven 5 tot 10 jaar garantie op de onmisbare batterijen van een elektrische auto.

De levensduur van een elektrische batterij is te verlengen door de lading tussen de 20 en 80 procent te houden. Ook wordt aanbevolen om de snellader zoveel mogelijk te vermijden en hoge snelheden – boven de 120 km/u – te mijden.


Type accu elektrische auto
Het is voor de hand liggend, maar de accu die in iedere auto zit, is niet dezelfde als de accu van elektrische auto’s. In het merendeel van de elektrische auto’s zit een lithium-ion accu. Dit type accu wordt ook gebruikt voor o.a. smartphones. Een belangrijk voordeel van dit type accu is dat deze een hoge energiedichtheid hebben: er kan veel energie opgeslagen worden in verhouding tot het gewicht en het formaat van de accu. Ook heeft de lithium-ion accu een lange levensduur.

Levensduur accupakket elektrische auto
Net als de accu in je telefoon verzwakt ook de accu van een elektrische auto. Na verloop van tijd kom je dus minder ver met een volle accu. Maar laat je niet direct afschrikken. De batterij van een elektrische auto gaat een stuk minder snel achteruit dan de accu van een elektronisch apparaat. Uit onderzoek blijkt dat accucapaciteit bij oudere elektrische voertuigen slechts 2,3% per jaar is afgenomen. Daarnaast wijst een onderzoek onder Tesla-rijders uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90% van hun originele capaciteit hebben. Bij de hedendaagse elektrische auto’s is de levensduur van de accu alleen maar beter: de techniek staat immers niet stil.

Lithium-ion accu’s in de winter
Een nadeel van de lithium-ion accu’s is de gevoeligheid voor kou en warmte. De elektrische batterijen functioneren het beste bij 20 tot 25 graden. Bij lagere of hogere temperaturen kom je vaak minder ver op een lading stroom. Met name kou heeft een flinke impact op de prestaties van het accupakket. De afname kan sterk verschillen per merk en model. Houd hier dus rekening mee bij de aanschaf.

Goed om te weten: tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s voorzien van een geconditioneerd accupakket. Dit houdt in dat de accu gekoeld of verwarmd kan worden. Dit kost inderdaad wat energie, maar door het beter presterende accupakket is er onderaan de streep sprake van een positief effect op de actieradius. Ook kunnen de meeste nieuwe elektrische auto’s vaak vooraf worden verwarmd via een app of door een tijd in te stellen.

Tip: doe dit als de auto aan de laadpaal hangt. Dan gaat het niet ten koste van de actieradius.

Accu vervangen batterij elektrische auto
Een veelgestelde vraag is: kun je de accu van een elektrische auto vervangen? Dit is mogelijk. De meeste autofabrikanten geven vijf tot tien jaar garantie op de onmisbare batterijen van een elektrische auto. Tegenwoordig gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze aan vervanging toe zijn.

Kosten vervangen accu elektrische auto
Het doorsnee tarief voor een accupakket ligt afhankelijk van het merk en model tussen de €3.000 en €13.000. Hier staat tegenover dat de onderhoudskosten van een EV lager zijn dan van een voertuig met een brandstofmotor. Dit komt door de kleinere hoeveelheid bewegende onderdelen. Bovendien worden accu’s steeds goedkoper en gaan ze steeds langer mee. Zo zijn de lithium-ioncellen al 97 procent goedkoper dan 30 jaar geleden.

Verlengen levensduur elektrische batterij
Om de levensduur van de EV-batterij te verlengen, zijn er een aantal tips and tricks.

Houd de lading van de accu tussen de 20 en 80 procent

Het continu opladen van de auto kan ten koste gaan van de accu. Deze kan capaciteit verliezen als hij langdurig blijft ingeplugd na volledig te zijn opgeladen. Aanbevolen wordt om de accu tot 80% op te laden. Dit kun je voorafgaand aan het opladen instellen.

De accu (vrijwel) helemaal leegrijden heeft een vergelijkbaar effect. Voor een optimale levensduur kun je de accu het beste tussen de 20 en 80 procent houden.

Voor een zo lang mogelijke levensduur kun je de lading van je accu het beste tussen de 20 en 80 procent houden. Probeer ook snelladen tot een minimum te beperken: veelvuldig snelladen kan zorgen voor vroegtijdige uitputting van de accu. Gelukkig wordt tijdens het opladen de temperatuur van de accu voortdurend gecontroleerd: als de accu te warm wordt, wordt het laadvermogen teruggeschroefd.

Vermijd de snellader

Laten we vooropstellen dat snelladen soms onvermijdelijk is. Maar vermijd de snellader zoveel mogelijk. Regelmatig snelladen kan ervoor zorgen dat de accu harder achteruitgaat dan wanneer je normaal oplaadt.

Korte ritjes

Het wel-of-niet gebruiken van de elektrische auto heeft invloed op de levensduur van de accu. Voor de batterij is het goed om regelmatig aan het werk te zijn. Korte ritjes zijn perfect. Verwacht je dat je een periode niet of nauwelijks rijdt? Laad ‘m dan niet helemaal op, maar bijvoorbeeld tot driekwart.

Voorkom extreme omstandigheden

De batterij van de elektrische auto houdt niet van extremen. Denk hierbij aan hele koude of warme temperaturen. Ook kan het rijden als Max Verstappen op een racedag grote impact hebben op de actieradius. Het rijden op snelwegen is niet het probleem, maar te snel rijden kan gevolgen hebben. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste elektrische auto’s bij snelheden van meer dan 120 kilometer per uur tot 30% van hun actieradius kunnen verliezen. Door de snelheid op de snelweg iets te verlagen en soepel op te trekken, kan de accu langer meegaan.

Zo weet je hoeveel capaciteit de accu van een elektrische auto nog heeft
Wanneer je een tweedehands elektrische auto koopt, wil je graag weten wat de huidige actieradius is. Op dit moment is het mogelijk om via onafhankelijke partijen de accu van een elektrische auto te laten keuren. Voor zo’n onpartijdige beoordeling dien je alleen wel een paar uur in het bezit van de auto te zijn. En eerlijk-is-eerlijk: daar zit niet iedere verkopende partij op te wachten. Gelukkig kun je zelf ook twee testen doen om de staat van de accu in te schatten. Denk hierbij aan:

Vraag aan de verkoper of de auto vaak aan de snellader heeft gestaan. Als een EV vaak aan de snellader wordt opgeladen, krijgt de accu het zwaar te verduren. Af en toe snelladen is niet erg, maar als een elektrische auto jarenlang dagelijks aan de snellader staat – zoals bij elektrische taxi’s vaak het geval is – heeft dit negatieve gevolgen voor de accucapaciteit.
Maak een proefrit en kijk hoe lang de accu meegaat. Een proefrit maken in een tweedehands auto is gebruikelijk. Voor een goed beeld is het belangrijk dat de auto volgeladen is. Maak vervolgens een lange proefrit en check onderweg hoeveel kilometer je rijdt. Op het display op het dashboard is te zien hoe snel de accu leeg raakt.
Accu elektrische auto recycling: zo werkt het
Op een zeker moment is de accu van de auto zo ver achteruitgegaan, dat deze niet langer geschikt is voor in de auto. In Nederland is het verwerken van gebruikte hoogvoltaccu’s goed geregeld. Autofabrikanten kunnen het recyclen zelf doen of laten verzorgen door ARN (Auto Recycling Nederland). Na inname van de accu kan worden gekeken of hij kan worden hergebruikt of moet worden gerecycled.

In de meeste gevallen zijn de accu’s nog geschikt voor een tweede ronde. Ze worden bijvoorbeeld ingezet als opslagbatterij die groene stroomvoorziening verzorgt. Als een accupakket met recht ‘leeg’ is, komt recycling in beeld. ARN geeft aan dat het in staat is om 50% van alle materialen uit een aandrijfaccu opnieuw te gebruiken. Op dit moment zijn er nog nauwelijks afgedankte accu’s, waardoor er weinig praktijkervaring met recyclen is. Gespecialiseerde bedrijven werken samen met autofabrikanten om een effectief en milieuvriendelijk recyclingproces te ontwikkelen, waarmee zo veel mogelijk van de accu kan worden hergebruikt.

De toekomst van de elektrische auto
Het is het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto: het accupakket. Fabrikanten doen wereldwijd veel onderzoek om de actieradius te vergroten, de laadtijden te verkorten en de prijzen te verlagen. Verwacht wordt dat we in de toekomst de kwaliteit van een auto meten aan het accupakket. Wat is de energiedichtheid? Wat is de actieradius en de verwachte levensduur? Dat zijn de nieuwe graadmeters. De prestatie van een auto wordt niet langer gemeten in km/h, maar ook in kW/h. De waarde die verwijst naar de laadsnelheid.

Stap jij ook over op elektrisch rijden?

Bekijk alle occasions