Diesel of benzineauto: wat is de beste keuze?
Ondanks de opkomst van hybride en elektrische auto’s zijn benzine- en dieselauto’s nog niet uit het straatbeeld verdwenen. Desondanks staat er vanaf 2035 en verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s. Echter, duurt dat nog even én mogen we de tweedehands variant wel verkopen.
Op dit moment is het zelfs zo dat maar liefst 56% van alle nieuwe auto’s dit worden verkocht een benzineauto is. En hoewel diesel minder populair is geworden, vinden jaarlijks nog steeds tienduizenden dieselauto’s een nieuwe eigenaar.
Het moge duidelijk zijn dat, ondanks het naderende verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s, deze voertuigen nog steeds populair zijn voor miljoenen autobezitters. Om ervoor te zorgen dat je een goed overwogen keuze maakt tussen een benzine- of dieselauto helpen we je graag met dit artikel.
Benzine- of dieselauto: het verschil
Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen benzine- en dieselauto’s. En dan doelen we niet alleen op het type brandstof, maar ook op de rijervaring, verzekering en wegenbelastingen.
Aanschafprijs
Ondanks dat in de meeste gevallen het verschil niet groot is, is in de meeste gevallen is een dieselauto duurder dan een vergelijkbare benzineauto. Als voorbeeld nemen we een benzineversie van de BMW X1 sDrive20i. Deze heeft een vanaf prijs van € 51.908,-. (augustus 2024) En dat terwijl de dieselvariant, de BMW X1 sDrive20D € 57.492 kost.
Deze hogere aanschafprijs van een dieselauto heeft te maken met verschillende factoren. Een daarvan is dat een dieselmotor de brandstof ontsteekt door deze samen te persen te in plaats van een bougie te gebruiken, dit betekent dat de motor sterk moet zijn. Daarnaast zorgen de systemen voor emissiebeheersing zoals AdBlue voor hogere kosten.
Gebruikskosten
Naast de aanschaf van de auto an sich, zijn er ook (maandelijks) terugkerende kosten zoals de verzekering, brandstofkosten en het onderhoud. We nemen deze verschillende factoren onder de loep, zodat je een weloverwogen keuze maakt tussen een diesel en benzineauto.
Verzekering
Qua verzekering is het verschil tussen een benzine- en dieselauto in de meeste gevallen klein. Een dieselauto kan iets duurder zijn om te verzekeren vanwege mogelijk duurdere reparaties, maar in het algemeen is het verschil gering.
Onderhoud
Een dieselauto heeft vaak meer systemen dan een benzineauto. Denk hierbij aan het emissiebeheersingssysteem. Dit kan leiden tot hogere onderhoudskosten. Daarnaast biedt de eerlijkheid ons te zeggen dat oudere dieselauto’s vaak slechtere apk-keuringsresultaten hebben dan benzineauto’s, wat op de lange termijn kan leiden tot hogere kosten.
AdBlue
Moderne dieselauto’s gebruiken een systeem genaamd Selective Catalytic Reduction en een vloeistof genaamd AdBlue om schadelijke stikstofoxiden te verminderen. Een dieselauto met AdBlue-tank moet periodiek worden bijgevuld, wat een kleine extra kost is.
Brandstofkosten
Hier begint diesel in het voordeel te komen. Bij de pomp betaal je voor een liter diesel 1,81 (augustus 2024), terwijl je voor een liter benzine €2,11 betaald. Dat is een verschil van 16,5%. Met dit prijsvoordeel kun je geleidelijk aan de hogere aanschaf- en onderhoudskosten compenseren.
Emissies en belastingen
Oudere dieselmotoren zijn relatief vervuilend, maar dankzij AdBlue en de tegenwoordig verplichte roetfilters die het roet uit de uitlaatgassen opvangen, kunnen moderne diesels net schoon zijn als hun benzine-tegenhangers.
In Nederland wordt de wegenbelasting bepaalt aan de hand van 5 factoren: de CO2-uitstoot, het leeggewicht van de auto, de brandstofsoort, de provincie waar je woont en bij een dieselauto of deze is voorzien van een roetfilter af-fabriek. In de praktijk zijn dit auto’s van voor september 2009. In Nederland heb je als eigenaar van een benzineauto het meeste voordeel. Deze brandstofsoort wordt het minst belast.
Daarnaast zijn er tegenwoordig vier steden in Nederland met een milieuzone voor personenauto’s en bestelauto’s die op diesel rijden. Namelijk Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. In deze gemeenten kun je twee soorten milieuzones tegenkomen: een gele en groene milieuzone. Afhankelijk van de emissieklasse van de auto wordt bepaald of je de zone in mag of niet.
Rijgedrag en prestaties
Er is een verschil in hoe een benzine- en dieselauto rijdt, maar deze zijn niet cruciaal. Onderstaand hebben we de belangrijkste voor je uitgelicht.
Geluid
Hoewel dieselauto’s door de jaren heen steeds verfijnder zijn geworden, zij ze nog steeds luidruchtiger dan een vergelijkbare benzineauto. Daarnaast wordt het geluid van een dieselmotor vaak als minder prettig ervaren.
Toerental
Dieselauto’s hebben een lager maximumtoerental dan benzineauto’s. Dit betekent dat de motor minder snel draait.
Vermogensafgifte/koppel
Dieselauto’s leveren minder vermogen, maar meer koppel. Hierdoor is een dieselauto geschikter voor het trekken van aanhangers en caravans. Daarnaast hoeft een dieselauto minder hard te werken om op te trekken, vooral bij hogere snelheden. Dit maakt diesels de perfecte auto voor lange afstanden.
Voor- en nadelen benzineauto's
Om je een helder beeld te geven, hebben we de voor-en en nadelen van een benzineauto voor je opgesomd.
Voordelen + Goedkoper in aanschaf – Hogere brandstofkosten |
Nadelen - Hogere brandstofkosten |
Ontdek onze benzineauto's
Voor- en nadelen van dieselauto’s
Om je een helder beeld te geven, hebben we de voor-en en nadelen van een benzineauto voor je opgesomd.
Voordelen + Gemiddeld 25% zuiniger dan een benzinemotor |
Nadelen – Duurder in aanschaf |
Bekijk onze dieselauto's
Het verbod op benzine- en dieselauto’s in 2035
Vanaf 1 januari 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Dit betekent dat er niet alleen een einde komt aan de verkoop van nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor, maar ook hybride auto’s vallen onder deze wetgeving. Let op: dit geldt alleen voor nieuwe auto’s. Er zijn geen aanwijzingen dat er beperkingen komen op de verkoop van tweedehands benzine- en dieselauto’s.
Conclusie: een diesel of benzineauto
Wanneer je in de stad rijdt of niet veel kilometers maakt, is een benzine- hybride of zelfs een elektrische auto wellicht een betere keuze. Rijd je regelmatig lange afstanden of heb je een auto nodig die geschikt is voor het trekken van zware ladingen? Dan is een dieselauto nog steeds de moeite waard. Het is en blijft echter belangrijk om alle voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen. Vind je dit zelf lastig? Laat je adviseren door een van onze verkoopspecialisten.