Geschiedenis van Mercedes
Mercedes-Benz. Het Duitse automerk dat synoniem staat voor luxe en innovatie. Ze worden volop verkocht, geleaset of men kiest ervoor om een occasion te financieren. Het merk dat in de volksmond ook wel Mercedes wordt genoemd, zonder Benz, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat naar 1885. Het jaar waarin de twee Duitse uitvinders Gottlieb Daimler en Carl Benz allebei zelfstandig aan hun eerste gemotoriseerde voertuig werkten. In dit artikel nemen we je mee in de rijke geschiedenis: van de twee Duitse uitvinders en de naam Mercedes tot het fusiejaar 1926.
Gottlieb Daimler en Carl Benz
Voor we een duik nemen in de geschiedenis van Mercedes, beginnen we met de pioniers van de auto. Namelijk Gottlieb Daimler en Carl Benz.
Gottlieb Daimlier
We duiken eerst in het leven van Gottlieb Daimlier. In 1834 werd hij geboren in Schondorf. Een dorpje onder de rook van Stuttgart. Van zijn geboorte maken we een tijdsprong na de middelbare school waar Daimlier naar het Polytechnicum gaat. Hier behaalt hij zijn ingenieursdiploma, waarna hij als jong ingenieur veel ervaring op doet bij verschillende fabrikanten in de machinebouw in binnen- en buitenland. Uiteindelijk wordt hij door de Gasmotoren Fabrik Deutz gevraagd om als hoofdingenieur de productie te leiden bij de bouw van gasmotoren, ontworpen door Nikolaus Otto.
Nikolaus Otto had naast gasmotoren nog meer ideeën op de plank liggen. Namelijk die van de viertakmotor. Deze motor waarbij de brandstof en lucht met elkaar vermengd worden, voordat deze tot ontbranding wordt gebracht was destijds te inefficiënt om te kunnen concurreren met de stoommachines. Daimler zag geen toekomst in de verdere ontwikkeling van het gasmotorprincipe, maar wel in de verbrandingsmotor, waarvan de ontwerpen ongebruikt bleven. Toen Daimler en Otto het hier niet over eens konden worden, stond Daimler voor de keuze om een fabriek in St. Petersburg te leiden of te vertrekken. Hij besloot voor de laatste optie te gaan en samen met Wilhelm Maybach een onderneming in Canstatt te starten. Omdat Daimlier ervan overtuigd was dat de gasmotor van Otto niet de toekomst was, ontwerpt hij samen met Maybach een motor met inwendige verbranding, die geschikt zou zijn voor de aandrijving van voertuigen, motoren en vaartuigen. In 1863 krijgen ze zelfs patent op hun snellopende en lichte benzinemotor.
Het motoriseren werd door Daimlier en Maybach op diverse manieren toegepast. Zo ook in 1885 waarin een houten fiets met aan de zijkant twee kleine steunwieltjes, wordt aangedreven door een viertaktmotor. In totaal legt dit voertuig drie kilometer af. Door de bouw van het voertuig, wordt het ook wel gezien als de eerste motorfiets.
Geïnspireerd door het succes kocht Daimler in 1885 een koets van het bedrijf Wimpff & Sohn. Hij haalde dingen zoals de disselbomen eruit die hij niet nodig had voor zijn voertuig. Daarna installeerde hij een eencilinder viertakmotor. Een versnellingsbak met twee versnellingen en wat rubberen blokken om stoten en trillingen te verminderen. In 1886 maakte de trotse bouwer zijn eerste succesvolle rit in zijn ‘automobiel’ met een snelheid van ongeveer 18 kilometer per uur.
Karl Benz
Ondanks deze ontdekking van Daimler, wordt hij niet gezien als de uitvinder van de auto. Deze eer gaat naar Carl Benz die een aantal maanden na de vierwieler van Daimler een gemotoriseerde driewieler aan het publiek tentoonstelt. Tijd om wat dieper in het leven van Karl Benz te duiken.
Benz werd in 1844 in Karlsruhe geboren en volgde net zoals Daimlier aan het Polytechnicum de ingenieursopleiding waar hij zijn diploma behaalde. Na verschillende banen bij technische bedrijven, stopte Benz met zijn rol als technisch directeur bij Gasmotorenfabrik A.G. in Manheim. In 1883 startte hij zijn eigen bedrijf met de naam ‘Benz & Cie, Rheinische Gasmotorenfabrik Manheim’. Het bedrijf maakte tweetaktmotoren die op gas werkten.
In 1879 begon Benz met het ontwikkelen van een motor voor zijn eerste voertuig. Zijn eerste ‘auto’ in 1885 leek veel op de stationaire motoren die hij in zijn fabriek maakte. Het frame had onderdelen van een fiets (wielen, ketting en frame) en een paardenkoets (zitbank en opstap). Achterin zat een horizontale eencilinder viertakmotor van 0,7 pk met elektrische ontsteking. De aandrijving gebeurde met riemen en kettingen op de achterwielen. In 1886 kreeg hij het patent voor zijn voertuig, wat de basis is voor de moderne auto van nu.
In 1888 maakte de vrouw van Karl samen met hun twee zoons een reis van tweehonderd kilometer om Karl te laten zien dat zijn uitvinding betrouwbaar was en het voertuig praktisch. Dat jaar toonde Benz zijn driewieler op de Motortentoonstelling in München. Al snel kwamen er veel bestellingen. De eerste autofabriek ter wereld met vijftig werknemers begon met het leveren van de eerste bestellingen. De auto was geboren.
De naam Mercedes
De eerste autohandelaar ter wereld, Emil Jellinek uit Oostenrijk, was in het begin van de 20e eeuw de vertegenwoordig van de Daimler-producten. Hij verkocht tientallen voertuigen aan zijn rijke relaties in Frankrijk. Op zijn verzoek bouwt Daimler ook een lichtgewicht auto met de motor en achterwielaandrijving vooraan. De sportauto wordt vernoemd naar Jellineks dochter, Mércèdes. Na veel sportieve overwinningen overtuigde Jellinek, die ongeveer 40 procent van alle auto’s van Daimler verkocht, Daimler om al hun auto’s voortaan Mercedes (zonder streepjes) te noemen. In 1902 wordt de merknaam officieel vastgelegd, samen met de driepuntige ster. Later verwijst de ster naar land, lucht en water. De gebieden waar de Daimler-motoren worden gebruikt.
Het fusiejaar 1926
Zowel Daimler als Benz wisten niet wat de ander deed, totdat ze patent kregen op hun uitvindingen en hun producten op een motortentoonstelling in München lieten zien. Nu hadden allebei de pioniers hun eigen fabriek en mensen om hun uitvindingen te verbeteren en te verkopen. Een opvallende wending in het verhaal is dat in 1926, 26 jaar na de dood van Daimler, beide bedrijven samenvoegen. Vanaf dat moment werden de auto’s onder de naam Mercedes-Benz verkocht. Het logo van Daimler, de driepuntig ster, kreeg toen de lauwerkrans van Benz toegevoegd. Dit gerestylede logo zien we nog steeds terug op de auto’s van Mercedes-Benz.
Tweede wereldoorlog
Na de Tweede wereldoorlog kreeg Daimler-Benz in 1946 toestemming van de geallieerden om een beperkt aantal 170 V-auto’s te produceren. Vanaf 1949 werd de productie uitgebreid met de 170 S gevolgd door de zescilinders 220 en 300 in 1951. Het assortiment groeide snel.
In de daaropvolgende jaren hield Mercedes-Benz de aandacht van de wereldpers vast met de introductie van de eerste auto met een veiligheidscarrosserie (220 S in 1995), ABS en de eerste generatie airbags (1970).
Vanaf het begin van het auto-ontwerp werden veel nieuwe technologieën geïntroduceerd. Daimler en Benz, en later Mercedes-Benz, leverden voortdurend belangrijke bijdragen aan de ontwikkelingen van de auto- en motorindustrie.
Type aanduiding Mercedes-Benz
Begin 2015 heeft Mercedes-Benz een nieuwe aanduiding van de modelreeksen en aandrijflijnen geïntroduceerd. In plaats van de drie cijfers gevolgd door een letter (bijvoorbeeld de 300SL die staat voor een auto met een drielitermotor uit de Sport-Leicht-serie) maakt Mercedes voor de modelbenaming gebruik van één tot drie hoofdletters. De aandrijflijnvarianten worden vervolgens aangegeven met kleine letters.
Centraal staan de vijf kernmodelreeksen A, B, C, E en S, die ook in de toekomst blijven bestaan. De betekenis is als volgt:
A klasse Het is het kleinste model van het Duitse merk: de Mercedes A klasse. Het is een compacte middenklasse auto leverbaar als 3- of 5-deurs. Hatchback of 4-deurs sedan.
B klasse De Mercedes B klasse is een compacte middenklasse gezinsauto. De B klasse is in 2005 geïntroduceerd en wordt gezien als het zusje van de A klasse. De B klasse is een hoogzit, waardoor het zicht rondom goed is.
C klasse Een luxe middenklasse die geliefd is als zakelijke auto, dat is de Mercedes C klasse. Maar hij is ook zeer geliefd als luxe gezinsauto. De C klasse komt met name voor als 4-deurs sedan met kofferbak of als 5-deurs stationwagen (Estate).
E Klasse De Mercedes E klasse is een van de populairste modellen van Mercedes-Benz. Het is een echte kilometervreter en wordt ook veel gebruikt als taxi. Zodra je in een E klasse rijdt, ervaar je een piekfijne afwerking, veel luxe en comfort en legio infotainment.
S Klasse Het is een van de extra luxe modellen van Mercedes: de S klasse. Het unieke comfort en de veiligheidstechnologieën staan hierbij in het middelpunt. De verfijnde innovaties van de S klasse zorgen ervoor dat je de unieke uitstraling niet over het hoofd ziet.
Meer weten over Mercedes?
Ben je geïnteresseerd in een tweedehands Mercedes? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. In ons assortiment vind je onder andere de Mercedes S klasse, de E klasse, de A klasse en de B klasse. Staat de auto waar je naar op zoek bent er niet tussen? Neem vrijblijvend contact op voor een zoekopdracht. Ons aanbod Mercedes occasions wisselt wekelijks. We zijn bereikbaar op 0527 291 322. Buiten de openingstijden zijn wij iedere dag tot 22:00 uur te bereiken op 06 21 62 17 28. Liever appen? Ook dit is mogelijk.