Ik heb de verkeerde brandstof getankt. Wat nu?

Het kan de beste overkomen: je tankt de verkeerde brandstof. Laten we je dan ook direct geruststellen, je bent niet de eerste. Het gebeurt maar liefst duizenden keren per jaar. Met name bij een geleende of gehuurde auto komt het vaak voor dat je uit automatisme de verkeerde slang pakt. Of op vakantie wanneer je de instructies in een vreemde taal niet goed begrijpt. Maar wat moet je doen als je de verkeerde brandstof tankt en hoe los je dit op?

Verkeerd getankt: wat moet je doen?
Verkeerd getankt: wat moet je doen?
Start de motor niet of zet direct de motor uit. Om de schade te beperken, vallen we tegelijk met de deur in huis. Want als je benzine tankt in jouw dieselauto of diesel in je benzineauto kan dit permanente schade veroorzaken. Het maakt hierbij niet uit of je veel of weinig hebt getankt.

Verplaats de auto vervolgens naar een veilige plek. Let op: start de motor niet, maar duw de auto weg van de pomp. Vervolgens kun je de pechhulpdienst of de werkplaats van Auto Christiaan bellen. De monteurs zullen je adviseren over de vervolgstappen en de schade bekijken. Een ding is echter zeker: de brandstof moet uit de tank en het brandstofsysteem gepompt worden.


Verkeerde brandstof getankt en gereden
In het ergste geval heb je niet door dat je de verkeerde brandstof hebt getankt en ben je toch gaan rijden. Meestal kom je er na een paar honderd meter achter dat je de verkeerde brandstof hebt getankt. De brandstof is dan rondgepompt, waardoor de motor zal afslaan. Zet in dit geval de auto zo snel mogelijk langs de kant van de weg. Iedere seconde die je langer doorrijdt maakt de kans op onherstelbare schade groter.

Gevolgen van verkeerde brandstof
Nu we zeker weten dat je de auto niet hebt gestart of dat je de motor direct hebt uitgezet na het lezen van dit artikel, kunnen we dieper in gaan op de gevolgen.

Benzine bij diesel
In de meeste gevallen wordt er benzine in een dieselauto getankt. Helaas, zorgt dit ook voor de meeste schade. Een dieselmotor gebruikt dieselbrandstof niet alleen om te rijden, maar ook om de motoronderdelen te smeren. Diesel zorgt voor een beschermende laag die de motoronderdelen soepel laat werken. Benzine daarentegen werkt in een dieselmotor als een oplosmiddel en kan deze laag kapot maken, wat leidt tot ernstige schade aan de motor.

Ook is diesel dikker dan benzine en smeert het de motor beter. Zelfs een klein beetje benzine in een dieselauto kan ervoor zorgen dat de smering niet meer goed werkt, wat kan leiden tot motorstoringen. Als je na het tanken van benzine wegrijdt, zul je merken dat de motor na een paar honderd meter begint te sputteren en uiteindelijk stopt. Schakel in dit geval direct de pechhulp in.

Sta je nog op het tankstation en besef je dat je de verkeerde brandstof hebt getankt? We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: start de motor niet. Zelfs het contact aanzetten is geen goed idee, omdat de brandstofpomp dan begint te werken en de verkeerde brandstof in het systeem pompt. Duw de auto naar een veilige plek zonder de motor te starten.

Vervolgens moet een professional zoals de monteurs van Auto Christiaan de tank en het brandstofsysteem leegmaken. Dit betekent dat ze de benzine eruit halen, het systeem doorspoelen en een nieuw brandstoffilter installeren. Als je de motor nog niet hebt gestart, kan de auto meestal weer veilig rijden nadat de tank is gevuld met schone diesel.

Kortom: als je benzine in een dieselauto hebt getankt, is het belangrijk om de motor niet te starten en zo snel mogelijk hulp in te schakelen om de verkeerde brandstof uit het systeem te verwijderen. Hierdoor voorkom je grote schade aan de motor.

Diesel bij benzine
Deze variant komt minder vaak voor, omdat de tankopening van een benzineauto kleiner is dan het vulpistool waarmee je diesel tankt. Daarnaast is het tanken van diesel in een benzineauto minder ernstig dan het omgekeerde scenario. Desondanks kan het nog steeds voor problemen zorgen. Diesel verbrandt slechter dan benzine, vooral in benzinemotoren die werken met lagere ontbrandingstemperaturen en lagere inspuitdrukken.

We beginnen met het ergste geval: de lege benzinetank is volledig met diesel gevuld. Je zult merken dat de motor niet start, hoeveel pogingen je ook doet. Dit komt doordat diesel minder snel is dan benzine en niet goed ontbrandt in een benzinemotor. In dit geval moet de tank volledig worden leeggepompt. Als de bougies vaak zijn natgespoten met onverbrande diesel, moeten deze hoogstwaarschijnlijk ook vervangen worden.

Indien er slechts een kleine hoeveelheid diesel in een benzinetank is gegoten, kan het probleem meestal sneller worden opgelost door de tank zo veel mogelijk met benzine bij te vullen. Hoe minder diesel er in het mengsel zit, hoe beter de motor zal draaien en hoe minder rook er uit de uitlaat komt. Na een of twee volledige tankbeurten met benzine zal de motor meestal weer normaal lopen.

Kort samengevat: als je onbedoeld diesel in een benzineauto hebt getankt, is het belangrijk om de tank leeg te laten pompen en zoveel mogelijk benzine bij te vullen. Hiermee minimaliseer je de kans op schade en zorg je ervoor dat de motor weer goed loopt.

Andere brandstoffen
Tegenwoordig zijn er naast benzine en diesel steeds meer alternatieve brandstoffen verkrijgbaar, zoals biodiesel, E85 (ethanol) en benzine met toevoeging van een biocomponent. Voordat je een van deze brandstoffen tankt, is het belangrijk om te controleren of je voertuig geschikt is hiervoor. Dit kun je doen door het instructieboekje van je auto te raadplegen.

Hoe groot is de schade aan de auto?
Welke verkeerde brandstof je ook hebt getankt: een professionele monteur moet de auto altijd controleren op mogelijke schade aan de onderdelen. Daarnaast moeten deze grondig gereinigd worden. Als het om een oudere benzineauto gaat waar per ongeluk diesel in is gekomen, kan het met een sisser aflopen omdat deze auto’s er over het algemeen beter tegen restanten diesel kunnen.

Verzekerd of niet?
De auto zal ter plaatse afgesleept moeten worden. Of deze kosten gedekt zijn door de verzekering verschilt per type dekking en verzekeraar. Als je allrisk verzekerd bent, worden de kosten in de meeste gevallen vergoed. Zorg er wel voor dat je de alarmcentrale van de verzekeraar belt en niet de algemene pechhulp.

Als je een WA- of WA+ verzekering hebt, moet je de kosten zelf betalen. Met een aparte pechhulpdekking kunnen een aantal kosten worden vergoed, zoals hulpverlening en het afslepen, maar helaas niet de reparatie ter plaatse.