Wat is een driedeursauto?
Na jaren van trouwe dienst, geeft je oude auto het op. Met een brok in je keel moet je eraan geloven: het wordt tijd voor een nieuwe auto.

Je wilt niets bijzonders, gewoon een simpele auto om je veilig en betrouwbaar van A naar B te brengen. Je vertelt de autoverkoper dat je op zoek bent naar een tweedeursauto, wanneer hij je richting de sportieve coupés stuurt. ‘Nee, ik wil gewoon een kleine tweedeursauto’, waarop de verkoper je verbaasd aankijkt. Dat laadt hij je toch zien?

Technisch gezien heeft de verkoper in het voorbeeld gelijk. Om te voorkomen dat bovenstaande jou overkomt tijdens het kopen van een nieuwe auto leggen we het verschil tussen een driedeursauto en tweedeursauto uit.

Waarom wordt het een driedeurs genoemd als je er maar twee ziet?
Simpel gezegd, iedere auto met een achterklep (een grote deur die de achterruit omsluit en opengaat, zodat je technisch gezien via de kofferbak naar de achterbank kan klimmen) plus aan iedere kant een gewone deur, wordt beschouwd als een driedeursauto. Dit komt omdat de kofferbak, in tegenstelling tot een tweedeursauto, nog steeds directe toegang tot de cabine biedt.

Daarom moeten auto’s zoals een Volkswagen Polo, een Ford Fiesta, en Opel Corsa worden aangeduid als een driedeursauto. Tenzij je natuurlijk voor de vijfdeurs versie kiest. Een Mercedes SLK, Mini Cooper Cabrio en Audi Cabriolet worden daarentegen een tweedeursauto of coupé genoemd, omdat hun koffers niet openen naar de cabine.

Wat is een vijfdeursauto?
Voor een vijfdeursauto geldt hetzelfde verhaal als voor een driedeursauto. Als de kofferbak omhoog opengaat en de achterruit omlijst, waardoor je direct naar de cabine kunt, telt dit als een extra deur. Vandaar dat het een vijfdeursauto wordt genoemd, in plaats van een vierdeurs.