Wat is een hybride auto?
Je kunt niet meer om hybride en elektrische auto’s heen. In de praktijk merken we dat er onduidelijkheid is over deze twee: is het nou hetzelfde of is hybride anders dan elektrisch? In dit artikel lichten we de hybride auto uit en delen we essentiële informatie voor wanneer je een tweedehands hybride auto zoekt.
Wat is een hybride auto?
Wat is een hybride auto?
We vallen direct met de deur in huis: een hybride auto is niet hetzelfde als een volledig elektrische auto. Een hybride auto maakt gebruik van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De verbrandingsmotor haalt brandstof uit de brandstoftank – diesel of benzine. De elektromotor draait op stroom uit de accu die in de auto zit.
Bekijk de top 10 beste hybride auto's
Verschillende soorten hybride auto’s
Het verschil tussen een hybride en elektrische auto is nu duidelijk. Maar niet alle hybride auto’s werken hetzelfde. Er bestaan diverse types: volledig hybride, half hybride en plug-in hybride. Onderstaand worden de modellen uitgelegd.
Volledig hybride (HEV)
De volledig hybride auto wordt ook wel full hybrid of gewone hybride genoemd. Deze variant kan volledig op beide motoren rijden. Dus of helemaal op de elektromotor of geheel op de verbrandingsmotor. Zodra er wordt geremd of de auto een heuvel afrijdt, wordt er energie opgewekt. Dit stroomt naar het accupakket om op een later moment te gebruiken. Als de accu voldoende energie heeft opgespaard, is het mogelijk om ongeveer 2 kilometer volledig elektrisch te rijden.
Stekker
Geen stekker
Actieradius bij volle accu
Een paar kilometer
Voor- en nadelen
+ Zuinig rijden zonder opladen
– Trekgewicht soms laag
Half hybride (PHEV)
Half hybride, ook wel mild hybride genoemd, betekent dat je niet alleen op elektriciteit rijdt. De motoren werken niet apart van elkaar. Een 48-volt startdynamo werkt samen met een accu. Dit systeem wordt ook wel een starter-generator genoemd, omdat de techniek helpt om de brandstofmotor te starten. Bij het remmen wordt er energie teruggewonnen. Het 48-voltsysteem zorgt voor een laag brandstofverbruik van 8 tot 10 procent. Bij ritjes in het centrum kan dit oplopen tot 15 procent.
Stekker
Geen stekker
Actieradius bij volle accu
0 kilometer
Voor- en nadelen
+ Goedkoop en lichte techniek
+ Perfect voor compacte modellen
+ Ongeveer 8 tot 10% zuiniger
– Geen volledige elektrische actieradius
Plug-in hybride
Tegenwoordig zijn ze onmisbaar in het straatbeeld: de auto’s die aan een stekker staan. Vaak zijn dit plug-in hybrides. Met behulp van een laadpaal of een normaal stopcontact, wordt het accupakket opgeladen waarna er 40 tot 70 kilometer volledig elektrisch gereden kan worden.
Stekker
Stekker
Actieradius bij volle accu
40 – 70 kilometer
Voor- en nadelen
+ Grote elektrische actieradius
+ Laag verbruik
+ Veel trekkracht (caravantrekker)
+ 50% korting op wegenbelasting
– Accupakket slokt vaak bagageruimte op