Welke soorten automaat zijn er?
Bij het kopen van een auto heb je de keuze uit een handgeschakelde auto of een automaat. Tenminste, zo wordt er vaak over gedacht. Ondanks dat het resultaat van iedere automaat hetzelfde is – je hoef niet te schakelen – is er wel een degelijk verschil tussen de diverse soorten automatische versnellingsbakken. We lichten het voor je uit.'

Wat is een automaat?
Een auto waarin je niet hoeft te schakelen, wordt een automaat genoemd. Het gebruik is dankzij de vier standen eenvoudig. De eerste stand is de parkeerstand, beter bekend als de P van Park. Daarnaast is er de achteruit: de R van Reverse en de N van Neutral. Met de N zet je de auto in zijn vrij. Tot slot is er de mogelijkheid om te rijden met de D van Drive.
Daarin heeft een auto met een automatische versnellingsbak maar twee pedalen. Het gas- en rempedaal. Doordat automaten geen koppelingspedaal hebben, hoef je enkel je rechtervoet te gebruiken tijdens het rijden. Zodra je het rempedaal loslaat en de auto in de D-stand staat, rolt de auto langzaam naar voren. Met het gaspedaal kun je de snelheid reguleren.
Verschillende soorten automaat
Het gebruik van een automaat is eenvoudig, maar dit betekent niet dat alle automaten hetzelfde zijn. Er zijn uiteenlopende systemen met allemaal hun eigen voor- en nadelen. En om het extra ingewikkeld te maken, heeft ieder automerk een andere naam voor de verschillende typen. Zo is de G-Tronic van Mercedes iets heel anders dan de R-Tronic van Audi, terwijl de DSG-automaat van een Volkswagen Golf hetzelfde werkt als een PowerShift van een Ford Focus.
Hoogste tijd om duidelijkheid te creëren in de verschillende soorten automatische versnellingsbakken. We zetten de vier meest voorkomende soorten op een rijtje inclusief de voor- en nadelen en de uiteenlopende benamingen.
Traditionele automaat
Beter bekend als: Tiptronic (Volkswagen, Audi, Peugeot, Seat, Porsche, Opel), Geartronic (Volvo), Steptronic (BMW), Selectshift (Ford) of ECT (Toyota).
In een handgeschakelde auto wordt de koppeling gebruikt om de auto over te schakelen van de een naar de andere versnelling. Bij een auto met automaat gebeurt dit door middel van een vloeistofkoppeling. Ook wel koppelomvormer genoemd. Door middel van vloeistof zorgt de koppelomvormer ervoor dat er op een soepele manier van de ene naar de andere versnelling wordt geschakeld.
Ben je een sportieve rijder? De traditionele automaat heeft de mogelijkheid om zelf (semiautomatisch) te schakelen door bijvoorbeeld schakelflippers aan het stuur of een joystick.
+ Zeer soepele schakelmomenten
– Het loeien van de automaat. Let op: dit gebeurt met name bij oudere auto’s. Wanneer je gas geeft, maakt de motor veel toeren maar duurt het even voordat je ook daadwerkelijk versnelt. Door computergestuurde aansturing is hier geen sprake meer van bij nieuwere auto’s.
Gerobotiseerde handbak
Beter bekend als: R-Tronic (Audi), SMG (BMW), Sensodrive (Citroën), Dualogic (Fiat), Durashift-EST (Ford), Easytronic (Opel), Quickshift (Renault) of MMT (Toyota.
Een gerobotiseerde handbak is vergelijkbaar met een gewone versnellingsbak. Het verschil is echter dat een computer en hydraulica de bediening van de koppeling en de versnelling overnemen. In vergelijking met een traditionele automaat, is een gerobotiseerde handbak praktischer en zuiniger. Dit komt doordat de computer het schakelmoment slim kan kiezen, waardoor hij misschien sneller schakelt dan je zelf (handmatig) zou doen. Hierdoor ligt het verbruik ten opzichte van een traditionele automaat en een handgeschakelde versnellingsbak vaak lager.
Er zijn echter ook mensen die het vroege opschakelen als niet prettig ervaren. De motor loopt welliswaar zuiniger, maar ook rauwer. Bij de nieuwere auto’s kun je ook hier zelf schakelen door middel van flippers aan het stuur of knoppen op het stuur.
+ Zuinig en efficiënt
– Schakelt vroeg, minder comfort
Automaat met dubbele koppeling
Beter bekend als: DSG (Volkswagen, Skoda Seat), S-Tronic (Audi) DCT (BMW), EDC (Renault) of PowerShift (Ford en Volvo).
De automaat met dubbele koppeling is een variant op de robotbak. Deze automaatsoort is echter ontworpen om het schakelen sneller én soepeler te laten verlopen. Feitelijk bestaat het systeem uit twee versnellingsbakken: een voor de even en een voor de oneven versnellingen. Allebei met hun eigen koppeling.
Stel je rijdt in de tweede versnelling, dan kan de auto in de andere versnellingsbak alvast de eerste of juist de derde versnelling inschakelen. Afhankelijk of je aan het versnellen of afremmen bent. Omdat de volgende versnelling al klaarstaat, kan er snel op- of teruggeschakeld worden. Dit gebeurt zelfs al in enkele tienden of zelfs honderden van een seconden. Hoewel het wisselen van de versnellingen soepeler gaat dan bij een gerobotiseerde handbak met één koppeling zijn de schakelmomenten nog niet ziet zo soepel als bij een traditionele automaat.
+ Zuinig en efficiënt
+ Razendsnel schakelen
– Schakelt vaak vroeg op, minder comfort
Continu Variabele Transmissie (CVT)
Beter bekend als: Multitronic (Audi, Volkswagen), Xtronic (Renault, Nissan), Autotronic (Mercedes-Benz) en eCVT (Toyota).
De CVT-automaat is met name populair onder de Japanse automerken. Neem bijvoorbeeld de hybride Toyota Prius.De automaat maakt gebruik van een ketting of band om traploos te kunnen schakelen. Dit betekent dat wanneer je gas geeft de motor meteen veel toeren maakt en zolang je blijft versnellen ook evenveel toeren draait. Zodra je de snelheid hebt bereikt, dan zakt het aantal toeren terug tot het aantal dat nodig is om die snelheid vast te houden. Er zit geen logisch verband tussen het geluid dat je hoort van de motor en het gevoel van versnellen of vertragen, wat een vreemde ervaring kan zijn.
+ Motor werkt altijd op een optimaal (zuinig) toerental
– Motorgeluid is niet in overeenstemming met de rijervaring
Op zoek naar een auto met automaat?
Ben je op zoek naar een auto met automaat? Bij Auto Christiaan hebben we een groot aanbod occasions met automaat. Bekijk het aanbod eenvoudig online of kom langs in de showroom. Voor meer informatie of om een afspraak in te plannen, mag je ons altijd bellen op 0527 29 13 22, een WhatsAppbericht sturen naar 06 12 62 17 28 of een e-mail verzenden naar .